Program wychowawczy

Program wychowawczo-profilaktyczny

Program Wychowawczo-Profilaktyczny na rok 2024/2025

Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Bydgoszczy

Podstawa prawna:
  •    Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78 poz. 483 ze zm.).
  •    Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  •    Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2024 r. poz. 986).
  •    Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2024 r. poz. 750).
  •    Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737).
  •    Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151).
  •    Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939).
  •    Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1162).
  •    Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 987).
  •    Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560).
  •    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
  •    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
  •    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
  •    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.).
  •    Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
  •    Statut
  •    Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 .

Wstęp

Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 w Bydgoszczy opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i radę młodzieży, wynikających z przyjętej w placówce Treści Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem placówki. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 jest myśl wg której, wychowanie rozumiane jest jako zadaniem realizowane w rodzinie, w szkole i w czasie zajęć dodatkowych. Program wychowawczo – profilaktyczny uwzględnia zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą placówki, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z wychowanków oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie wychowanków w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Program Wychowawczo-Profilaktyczny przyjęty w Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 w Bydgoszczy jest spójny z zatwierdzonym w placówce zestawem programów pracy koła. Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych wychowanków, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku lokalnym, z uwzględnieniem:
  •    wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  •    ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego
  •    wniosków i analiz (np. wnioski z rad pedagogicznych, sprawozdań semestralnych, itp.),
  •    innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla placówki (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju MDK 2 opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, wychowanków, rodziców).
Ważnym aspektem programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2024/2025 jest uświadomienie wychowankom znaczenia obowiązujących w placówce standardów ochrony małoletnich oraz wyposażenie ich w umiejętność stosowania ustalonych w nim zasad. Podstawowym celem niniejszego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji, kultury.  

Podstawowe działania planowane w ramach realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
  1. realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji,
  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
  3. kształtowanie i wzmacnianie przeciwnych używaniu środków i substancji, przez uczniów i wychowanków, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
  4. doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
  5. włączenie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny, działań z zakresu przeciwdziałania używania środków i substancji.
 

Działalność profilaktyczna, może być realizowana w ramach:
  1. zajęć edukacyjnych z zakresu programu własnego
  2. zajęć edukacyjnych pomiędzy kołami zainteresowań
  3. zajęć w ramach spotkań z profilaktyką: np. policja, straż miejska, BORPA itp.
  4. w ramach organizacji działań środowiskowych
  5. w ramach pakietów profilaktycznych
   

  1. Misja Młodzieżowego Domu Kultury nr 2
Misją Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów, współpracy z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Placówka zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze artystycznym, intelektualnym, psychicznym i społecznym. Misją MDK 2 jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu placówki poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją MDK 2 jest także profilaktyka zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo wychowanków, nauczycieli i rodziców. W roku szkolnym 2024/2025 charakter priorytetowy ma profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów oraz wzmacniania poczucia własnej wartości i sprawczości wśród wychowanków. Istotne znaczenie odgrywa także rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.

  1. Sylwetka absolwenta
Celem Młodzieżowego Domu Kultury nr 2 w Bydgoszczy jest przygotowanie wychowanków do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz do podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Wychowanek, uczęszczający na zajęcia w MDK 2, posiada następujące cechy:
  •    kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
  •    zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
  •    szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
  •    prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,
  •    zna historię i kulturę własnego narodu i regionu,
  •    przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi,
  •    zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
  •    jest tolerancyjny,
  •    korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
  •    jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
  •    posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
  •    zna zasady ochrony zdrowia psychicznego oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),
  •    zna podmioty udzielające wsparcia w sytuacji pogorszenia stanu psychicznego, wie jak sposób korzystać z ich pomocy,
  •    rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych),
  •    szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  •    jest odporny na niepowodzenia,
  •    integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
  •    potrafi kreatywnie i twórczo podchodzić do powierzonych mu zadań,
  •    rozwija swoje zdolności i pasje,
  •    inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i profilaktycznych placówki).
 

III. Cele ogólne Działalność wychowawcza w Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
  •    fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych,
  •    psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi wychowanków, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczestników (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
  •    społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,
  •    aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.
 

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
  •    współdziałanie całej społeczności placówki na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  •    kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  •    współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  •    wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków poczucia własnej wartości i sprawczości,
  •    wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  •    kształtowanie przyjaznego klimatu w placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  •    doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  •    wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  •    kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  •    przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
  •    wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
  •    wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. J. Flis, M. Dębski).
  •    kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych.
Działalność edukacyjna w MDK 2 polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.  

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
  •    poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  •    budowy wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i młodzieży do działań specjalistów,
  •    doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
  •    poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy,
  •    kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  •    podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,
  •    kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  •    prowadzenie w placówce doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  •    doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,
Działalność informacyjna w MDK 2 polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.  

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
  •    dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych,
  •    udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  •    udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
  •    przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  •    informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w placówce polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.  

Działalność profilaktyczna obejmuje:
  •    wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  •    wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
  •    wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
  •    wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,
 

Działania te obejmują w szczególności:
  •    realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
  •    przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
  •    kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
  •    poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
  •    doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
  •    włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  •    wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.
 

W roku szkolnym 2024/2025 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
  •    stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów
  •    stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów
  •    rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości, wzmacnianie poczucia sprawczości
  •    budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
  •    przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
  •    przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
  •    troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
 

Zadania profilaktyczne programu to:
  •    zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w placówce,
  •    znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do MDK2,
  •    promowanie zdrowego stylu życia,
  •    kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
  •    rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
  •    eliminowanie agresji i przemocy rówieśniczej,
  •    niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
  •    wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom kształtować pozytywną tożsamość,
  •    uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
  •    uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
 

  1. Struktura oddziaływań wychowawczych
  1. Dyrektor placówki:
  •    stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w MDK 2,
  •    sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej placówki,
  •    inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
  •    nadzoruje zgodność działania MDK 2 ze statutem, w tym dba o przestrzeganie praw uczniów,
  •    motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
  •    stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
  •    inspiruje wszystkie grupy społeczności w placówce do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
  •    dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
  •    nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
 

  1. Rada pedagogiczna:
  •    uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
  •    opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,
  •    opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością oraz depresją,
  •    uczestniczy w realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego  MDK 2,
  •    uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
 

  1. Nauczyciele:
  •    reagują na obecność w placówce osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
  •    reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
  •    zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
  •    kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
  •    rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
  •    wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,
  •    diagnozują sytuację wychowawczą w grupie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
  •    rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
  •    zapoznają uczniów ze swoich grup i ich rodziców z prawem obowiązującymi zwyczajami, tradycjami placówki,
  •    wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
  •    rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
  •    dbają o dobre relacje uczniów w kołach, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
  •    podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
  •    podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
 

  1. Rodzice:
  •    współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
  •    uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej MDK 2,
  •    uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  •    zasięgają informacji na temat swoich dzieci w placówce,
  •    współpracują z instruktorami grupy i innymi nauczycielami uczącymi w placówce,
  •    dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez swoje dzieci,
  •    Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
 

  1. Kalendarz uroczystości i imprez w Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 roku szkolnym 2024/2025
Kalendarz powinien wskazywać konkretne terminy poszczególnych działań i przedsięwzięć, co ułatwi racjonalne planowanie uroczystości z uwzględnieniem innych zadań szkoły oraz zaangażowania pracowników i rodziców w ich realizację. Przykłady:
  •    Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego,
  •    Dzień Edukacji Narodowej,
  •    Narodowe Święto Niepodległości, koncert - wspólne śpiewanie „Aby Polska była w nas”
  •    Andrzejki
  •    Mikołajki turystów,
  •    Mikołajkowe śpiewanie
  •    Spotkanie kolędowe dla dzieci i rodziców „Piernikową nutą”
  •    Konkurs kolęd i pastorałek „Graj dudka, graj Panu”
  •    Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją,
  •    Walentynki,
  •    Światowy Dzień Autyzmu,
  •    pierwszy dzień wiosny koncert „Wiosenne malowanie gitarą i piórem Przegląd piosenki szantowej”
  •    Dzień Ziemi,
  •    festyn rodzinny Mama, tata i ja
  •    Dzień Sportu,
  •    inne
 

OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
  1. Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczestników.
  2. Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych. W roku szkolnym 2024/2025  przyjęto 2034 uczestników kół zainteresowań i innych form aktywności.
  3. Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
  4. Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach kół zainteresowań.

OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
  1. Integracja zespołów, uczestników kół podczas wspólnych warsztatów artystyczno - muzycznych. Przeprowadzenie 12 godzin zajęć integracyjnych.
  2. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm.

OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
  1. Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
  2. Zawieranie w tematyce zajęć treści sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
  3. Kształcenie umiejętności podejmowania świadomych zachowań, które wynikają z rozumienia zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem
 

OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
  1. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
  2. Przeprowadzenie zajęć na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
  3. Przeprowadzenie zajęć kształcących umiejętność rozpoznawania własnych emocji.
  4. Uczestnicy potrafią wskazać swoje mocne i słabe strony.
  5. Uczestnicy wiedzą do kogo może zwrócić się o pomoc w razie stwierdzenia pogorszenia nastroju, zmęczenia, pogorszenia kondycji psychicznej.

OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
  1. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących MDK2 norm i wartości.
  2. Wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych w koncepcji pracy placówki oraz regulacjami prawa, zasad obowiązujących w MDK2.
  3. Pielęgnowanie relacji pomiędzy pracownikami placówki i uczniami. W roku szkolnym 24/25 uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z przyjętych w placówce wartości.
     

  Program Wychowawczo-Profilaktyczny w MDK2 został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną MDK2. Program opracowała zespół  w składzie: Adam Łętocha, Justyna Superczyńska-Szarata, Anna Grzybek-Korzeniewska w dniu 30.10.2024

Możliwość komentowania została wyłączona.