Program wychowawczy
Dzieci otrzymujące dość zachęty uczą się śmiałości. Dzieci, którym się nie szczędzi pochwał, uczą się uznawać wartości. Dzieci w pełni aprobowane uczą się lubić samych siebie. Dzieci akceptowane uczą się odnajdować w świecie miłość. Dzieci, które często słyszą słowa uznania, uczą się stawiać sobie cele. Dzieci wzrastające w atmosferze wspólnoty uczą się hojności. Dzieci otaczane rzetelnością i uczciwością uczą się, czym jest prawda i sprawiedliwość. Dzieci wychowywane w poczuciu bezpieczeństwa uczą się ufać sobie i innym. Dzieci dorastające w klimacie przyjaźni uczą się, jak wspaniale jest żyć. Dzieci otoczone łagodnością uczą się spokoju ducha.
Doroty L. Nolte
I. ZADANIA WYCHOWAWCZE
- Wspieranie rozwoju społecznego uczestnika.
- Wspieranie rozwoju intelektualnego uczestnika.
- Wspieranie rozwoju kulturalnego i estetycznego uczestnika.
- Wspieranie rozwoju zdrowotnego uczestnika.
- Wspieranie postawy patriotycznej uczestnika.
- Wspieranie postawy ekologicznej uczestnika.
- Uświadamianie dzieciom problemu odpowiedzialności za siebie, grupę, rodzinę i społeczeństwo. - Uczenie poszanowania własności społecznej i osobistej. - Budzenie zainteresowań aktualnymi problemami najbliższego otoczenia. - Kultywowanie tradycji i obyczajów oraz odpowiedzialności za dobre imię rodziny, grupy i placówki. - Uświadamianie roli zdrowego współzawodnictwa i współpracy w zespole. - Rozwijanie koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas nauki i zabawy. - Rozbudzenie motywacji uczenia się i pogłębiania wrażliwości poznawczej i estetycznej, a przez to kształtowania refleksyjnej postawy wobec siebie jako człowieka. - Aktywne uczestniczenie w życiu placówki i środowisku lokalnym. - Zapobieganie przejawom przemocy psychicznej i fizycznej. - Sztuka komunikacji międzyludzkiej : uczymy się mówić tak, aby inni słuchali i słuchać tak, aby inni mówili.
Ad. 2 Wspieranie rozwoju intelektualnego uczestnika - Budzenie ciekawości poznawczej. - Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia. - Kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji. - Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów i ich twórczego wykorzystania. - Kształcenie umiejętności łączenia teorii z praktyką. - Udział w konkursach, przeglądach, zawodach w placówce i poza nią. Ad. 3 Wspieranie rozwoju kulturalnego i estetycznego uczestnika- Kształtowanie wrażliwości estetycznej dzieci i młodzieży. - Kształtowanie umiejętności korzystania z dóbr kultury. - Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w placówce, w domu i miejscach publicznych. - Kształtowanie umiejętności spostrzegania, oceniania, przeżywania, rozumienia piękna w sztuce, literaturze i muzyce.Rozwijanie różnorodnych zainteresowań uczestników. - Wpajanie kultury słowa. - Kształcenie umiejętności odbioru dział sztuki.
Ad. 4 Wspieranie rozwoju zdrowotnego uczestnika- Aktywne i efektywne sposoby spędzania wolnego czasu po zajęciach szkolnych. - Wycieczki krajoznawcze. - Uodparnianie organizmu przez zdrowy tryb życia uczniów. - Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych.Podejmowanie problematyki dotyczącej zagrożenia AIDS, narkomanią, alkoholizmem i nikotynizmem. - Działanie na rzecz własnego zdrowia, sprawności fizycznej, prawidłowej postawy i zgrabnej sylwetki poprzez uprawianie sportu i propagowanie aktywnych form wypoczynku na świeżym powietrzu. - Rozwijanie opiekuńczego stosunku do kolegów, poszanowania ich zdrowia i troska o ich bezpieczeństwo. - Kształtowanie prawidłowych postaw dotyczących bezpieczeństwa w placówce i poza nią. - Wzbogacanie wiedzy na tematy związane z higieną pracy i nauki, higieną psychiczną i osobistą. - Promowanie aktywnych form wypoczynku.
Ad. 5 Wspieranie postawy patriotycznej uczestnika- Kształtowanie szacunku do własnego państwa, symboli narodowych, religijnych oraz pamiątek historycznych. - Rozwijanie szacunku do obrzędów i zwyczajów nawiązujących do życia naszych przodków. - Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej. - Budzenie szacunku do miejsc pamięci narodowej, zabytków, miast i wytworów kultury narodowej. - Dokumentowanie historii placówki. - Rozbudzanie zainteresowania problemami i życiem społeczności lokalnej.
Ad. 6 Wspieranie postawy ekologicznej uczestnika - Poznanie tematyki ekologicznej, ochrony przyrody, zagrożeń dla środowiska. - Wyrabianie w uczniach nawyków ekologicznego korzystania z wody i energii elektrycznej. - Uświadomienie uczniom korzyści wynikających z zagospodarowania surowców wtórnych. - Uczenie właściwego stosunku do przyrody i istot w niej żyjących. - Mobilizowanie uczniów do ochrony przyrody w swoim otoczeniu. II. SPOSOBY REALIZACJI DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH :- Udział w imprezach organizowanych na terenie placówki.
- Organizacja czasu wolnego podczas ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych.
- Organizacja obozów sportowych, warsztatów, wyjazdów rekreacyjno-szkoleniowych.
- Organizowanie i współorganizowanie imprez ogólnopolskich, regionalnych, miejskich i lokalnych.
- Motywowanie i umożliwienie udziału i prezentacji zdobytych umiejętności młodzieży w przeglądach, festiwalach, konkursach, zawodach itp.
- Wdrażanie młodzieży i dzieci do pracy w grupach, zespołach artystycznych i sportowych.
- Ścisła współpraca ze szkołami, instytucjami kulturalnymi i oświatowymi, klubami sportowymi, związkami i stowarzyszeniami.
- Przygotowanie uczestników do konkursów, zawodów, turniejów oraz ich organizacja.
- Udział uczestników w wydarzeniach kulturalnych placówki, miasta i środowiska.
- Stosowanie różnych metod i form pracy aktywizujących uczestników oraz kontynuowanie sprawdzonych już wcześniej metod i form.
- Zwiększenie oferty programowej placówki z uwzględnieniem oczekiwań środowiska. Uwzględnienie potrzeb i oczekiwań środowiska w ofercie programowej placówki.
- Odwoływanie się do wzorców osobowościowych, autorytetów z literatury, polityki, sportu itp.
- Umożliwienie uczestnikom wdrażanie się poprzez działanie twórcze.
- Inicjowanie właściwych i pożądanych zachowań interpersonalnych uczestników.
- Promowanie młodych talentów.
- Organizowanie wyjść do muzeów, teatrów, galerii itp.
- Przestrzeganie na zajęciach, podczas wyjść, wyjazdów i obozów zasad bezpieczeństwa.
- Szeroka oferta zajęć artystycznych, sportowych i rekreacyjnych.
- Organizacja turniejów, zawodów, rozgrywek sportowych w określonych dziedzinach sportu.
- Organizacja wycieczek krajoznawczych, obozów i rajdów.
- Ścisła współpraca ze szkołami w organizowaniu tego typu imprez.
- Współpraca z instytucjami zajmującymi się problematyką ekologiczną np. Myślęcinek.
- Udział w obchodach „Dnia ziemi”.
- Prowadzenie zajęć korygujących wady wymowy i postawy.
- Pogadanki na temat zdrowia, profilaktyki prozdrowotnej.
- Wyszukiwanie talentów w danej dziedzinie i stymulowanie do wytężonej pracy w wybranym kierunku.
- Motywowanie uczniów do doskonalenia swojego warsztatu pracy.
- Wspomaganie rozwoju własnych pasji i zainteresowań wychowanków.
- organizowanie i włączanie się w akcje charytatywne.
Praca pedagogiczna nauczycieli zawiera w sobie elementy dydaktyki i wychowania. Zadania te będą realizowane równolegle, bowiem integralność stanowi fundament w kształtowaniu prawidłowego i wszechstronnego przygotowania wychowanka do życia w rodzinie i społeczeństwie.
- Nauczyciel własnym autorytetem i postawą moralną wspomaga swoje oddziaływania wychowawcze i daje właściwy przykład wychowankowi.
- Wychowując nauczyciel kształtuje następujące wartości : - poszanowanie godności człowieka, - prawdę i dobro, - przestrzeganie praw i potrzeb innych, - uczciwość, - poświęcenie, - współczucie, - tolerancję.
- Nauczyciel przestrzega następujących zasad : - traktuje wychowanka życzliwie i po partnersku, - relacje wychowanek-nauczyciel opiera na wzajemnym szacunku, - współpracuje z uczniem, - zapewnia uczniowi bezpieczne warunki do rozwoju własnej osobowości i nauki, - kieruje się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie, - wspiera uczniów w osiąganiu wytyczonych przez nich celów, mobilizuje do rozwiązywania problemów w twórczy sposób, - kształtuje umiejętności planowania, organizowania i oceniania własnego postępowania oraz przyjmowania odpowiedzialności za własne czyny, - uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądy innych ludzi, - szanuje prymat rodziny i wspomaga jej wychowawczą rolę.
- Nauczyciel wypełniając swoją dydaktyczną rolę, realizuje jednocześnie następujące cele wychowawcze : - wyrabia systematyczność i wytrwałość w nauce oraz koncentrację uwagi, - kształtuje umiejętności pracy w zespole i uczy zasad organizacji pracy indywidualnej, - uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, asertywności i prezentowania własnego punktu widzenia, - wychowuje w duchu wzajemnej tolerancji oraz tolerancji dla innych kultur, ras, religii i narodów, - rozbudza ciekawość poznania świata, innych ludzi i siebie, - rozwija pozytywny sposób patrzenia na siebie i świat, - budzi szacunek, - rozwija samodzielne myślenie, - wdraża do poszanowania wspólnego dobra, pracy innych i własnej, - umacnia akceptację i szacunek dla ciała oraz dbałość o własne zdrowie i zdrowy tryb życia, - uczy właściwych zachowań w stosunku do otaczającej nas przyrody i wyrabia nawyki proekologiczne, - rozwija troskę o bezpieczeństwo własne i innych w każdej sytuacji i wprowadza elementy pierwszej pomocy, - kształtuje umiejętności wartościowania postaw ludzkich i rzeczy (wybiórcze korzystanie z mediów), - uwrażliwia na poprawność i piękno języka ojczystego, - zapoznaje z dziedzictwem kultury narodowej oraz walorami turystycznymi naszej Ojczyzny, - umacnia poczucie wspólnoty z domem, rodziną, klasą, środowiskiem i krajem, - wyrabia wrażliwości estetyczne, - hartuje na niepowodzenia szkolne, - rozwija i umacnia tradycje narodowe i kształtuje podstawowe wartości obywatelskie, - zapoznaje z symbolami narodowymi, państwowymi, religijnymi i uczy szacunku do tych symboli, - wprowadza wychowawcze aspekty związane z sylwetką patrona placówki, - rozwija samorządność uczniowską (kreatywny rozwój jednostki), - umacnia tradycję i kultywuje obrzędu szkolne i harcerskie, - wprowadza uczniów w świat wydarzeń publicznych.
- Odpowiedzialność.
- Aktywne uczestnictwo w życiu placówki.
- Rozwijanie zdolności.
- Współpraca z rówieśnikami, nauczycielami i pracownikami placówki (kulturalne zachowanie, wykonywanie poleceń).
- Pomoc koleżeńska.
- Właściwa postawa wobec nauczycieli i pracowników obsługi placówki.
- Kulturalne słownictwo.
- Postawa twórcza i otwarta.
- Zwracanie uwagi na wszelkie przejawy wandalizmu i niezdyscyplinowania wśród kolegów i koleżanek.
- Troska o mienie własne i wspólne.
- Kreatywność (homo faber).
- Umiejętność samooceny, pracy nad sobą.